kabelbaan uitzicht over tromso - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu kabelbaan uitzicht over tromso - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu

kabelbaan uitzicht over tromso

Door: wijna en eef

Blijf op de hoogte en volg wijna en eef

13 Juni 2012 | Noorwegen, Oslo

hallo allemaal

9 juni;
wij vertrekken als laatste van de camp. het is een korte route,erg mooi, deze weg wordt aangegeven als een schilderachtig traject,is ook zo.
maar de weg is vreselijk hobbel de bobbel.fijn voor de caravan,kastjes open alles er uit ,een grote bende, ach je hebt vacantie .
wij zijn onderweg naar tromso,poort naar de ijszee,het centrum van de stad ligt op het eiland tromsoya tussen het vasteland en over de twee zeestraten liggen hoge bruggen de tromsobrug ligt 43 meter boven de zeestraat.

op de camping komt een nederlander naar ons toe ,hij heeft een emmer bij zich met daarin een knots van een net gevangen kabeljouw,of wij die wilde hebben,graag zelfs we hebben er met 6 man van gegeten die kon je echt niet alleen op.lekker,zalig.
deze man heeft hem ook nog voor ons schoongemaakt en allemaal voor niets.

10juni zondag;wij hebben een kerkdienst in de ijszeekathedraal.
er is een doopfeest er worden 6 baby,s gedoopt.heel apart.na de dienst hebben wij als groep in het nederlands gezongen,een van onze mensen kreeg toestemming om op het orgel te spelen,het klonk geweldig en de noorse kerkgangers reageerden enthousiast.

11 juni maandag,
om half negen gaan we gezamelijk naar de kabelbaan .vanaf de berg van tromso kan je het hele eiland overzienhet is een prachtig vergezicht,daar krijgen we koffie met noorse pancake heerlijk met jam en zure room.(eef smult wat af hier)
beneden in de stad krijgen we een warme lunch in hotel Rica.
eef en ik gaan de stad in en bezoeken een nieuw museum
het polaria dat is een informatie en activiteiten centrum dat thema behandelt er is een kunstwerk bij de ingang dat ijsblokken voorstelt die als het ware door de ruwe zee aan de wal zijn geduwd.
in het aquarium van het museum zijn baardrobben die een show geven,er was ook een open aquaria met kleine zeedieren.

en toen s,avonds, eef had gelezen dat er een concert om half 12 was in de ijszeekathedraal ,wel erg laat maar toch
het was jammer dat er bij de groep weinig animo was ,dat kwam omdat we s,morgens al heel vroeg weg moesten.
maar 2 gingen mee ,en dit was toch apart om half 12 precies begon de prachtige muziek met hoorn ,orgel, piano en een bariton ze speelden volksliederen van de lappen en nooren de componist was grieg.
het was voor de middernachtzon ,om 12 uur was het afgelopen .de zon ging niet onder maar kwam weer op ,dit is echt uniek het wordt totaal niet donker.
in de kerk was veel publiek.
onderweg naar de camping liep er een wolf over straat.
om half 2 lagen we op bed met de zon hoog aan de hemel.groetjes wijna en eef