alta en tromso - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu alta en tromso - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu

alta en tromso

Door: wijna en eef

Blijf op de hoogte en volg wijna en eef

13 Juni 2012 | Noorwegen, Oslo

hallo allemaal

hier zijn we weer.
er zijn wat problemen met de comp. geweest de accu was kaduk.

we waren bij 6 juni gebleven.
wij staan vrij laat op, we hebben ,n vrije dag
.eef en ik besluiten om naar Havoysund te gaan 8okm verder.
ook hier een wereld van harde schoonheid.weinig tot geen groen,veel rotsen,toedra landschap en rendieren in de smeltende sneeuw.het stadje stelt niets voor ,de visserij is verdwenen.we bezoeken een klein kerkje (alweer) en een piepklein museum.
op de terug weg wordt er een rotsblok opgeblazen,een grote stof wolk, we moesten 15 min wachtten.tot de weg weer vrij was .nou de auto kon gelijk onder de douche.
vandaag zijn we precies op de helft van de reis en dat wordt gevierd. er moest een plank door midden gezaagd worden toen dat gelukt was ,een drankje erover heen en dan wij natuurlijk een borrel.feest is feest toch.

7 juni
wij rijden door een bergmassief en daar aan de andere kant is de lente volop .alles is fris groen en dat doet wel wat na al grijze leisteen,ach zo heeft alles zijn bekoring
wij zijn in Alta en bezoeken een museum
van rotstekeningen,die pas in 1973 zijn ontdekt
een houten pad loopt dicht langs de rotstekeningen,je kan alles goed zien ,de tekeningen zijn 4000jaar van voor chr.en staan nu onder bescherming van Unesco. zie foto.

voor de geinteresseerden; alta is verder bekend geworden door dat in de oorlog het duitse slagschip ,de Tirpits, een
ligplaats had gezocht in de fjord bij alta om de bevoorrading van de militairen in rusland te verzorgen maar de engelsen ontdekte het schip en vernietigde het .