eindelijk de noordkaap - Reisverslag uit Alta, Noorwegen van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu eindelijk de noordkaap - Reisverslag uit Alta, Noorwegen van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu

eindelijk de noordkaap

Door: wijna en eef

Blijf op de hoogte en volg wijna en eef

07 Juni 2012 | Noorwegen, Alta

zondag 3juni 12.30
een wandeling langs een ruig bospad en door moerassige delen.dan kom je bij de wilderniskerk,sinds 1646 staat het hier midden in de rimboe,
de wandeling is totaal 8km ,in een prachtig natuurgebied je loopt langs diep blauwe meren,kabbelende beekjes af en toe kom je een rendier tegen en het is erg stil,
toen we bij het kerkje aankwamen moesten we eerst de luiken openen en de kei voor de deur weghalen.het zag er zo sereen uit.
met de groep hebben we daar gezongen ,heel apart.
toen dat rotstuk weer terug we waren pas om 6uur op de camping jullie begrijpen helemaal totaal op.

4 juni
we rijden van Inari naar russenes.
onderweg een groot parkeerplaats deze behoord bij een natuurreservaat kevo-luonnon-puisto ,je kan hier een wandeling,die uitgezet is, van 2 km maken de wandeling gaat langs de grootste bron van finland - en laten we eerlijk zijn wat is 2km vergeleken bij 8 km.dit moet kunnen er geen spijt van gehad.
het weer was bijzonder goed en we hebben het rustig aan gedaan.een uurtje later gaan we bij Karigasnieni de grens over.
we verlaten fins-lapland en rijden noorwegen in.

5 juni
met een bus gaan we naar de noordkaap.
maar eerst bezoeken we het dorp gjesvaer om voor een paar uur in te schepen voor een vogelsafari naar onbewoonde eilanden
aan boord krijgen we allemaal n soort skipak over de kleding aan,we lijken wel teletubbies
,het was lachen geblazen we zagen er niet uit.maar we hadden de pakken hard nodig.
we varen een stuk de barentszzee op .volgens mij was er windkracht 9 ik moest me goed vast houden en dan nogeens foto,s maken ook. en vogels hebben we gezien ,o.a.papagaaienduikers de jan van ghent alk, en 4 zeearends en nog veel meer maar daar weet ik de naam niet van.
na 2uur op de woelige baren te hebben gezeten eindelijk weer land.
de bus wacht.we gaan nu echt richting noordkaap.het is 2 uur rijden door een maanlandschapachtig gebied en dan!!!!!!
is eindelijk ons eind doel bereikt
mensen het was koud ,koud,koud op de noordkaap.
wij hadden nog geluk dat het l.bewolkt was ,meestal hangt er een dichte mist nu waaide het en we konden over de zee kijken.
wij staan aan het einde van europa en de bewoonde wereld,je mag het noemen zoals je wilt,een belevenis een gevoel een ervaring .we hebben ondanks de kou er intens van genoten.
er is daar een speciaal uitgehouwen terras een restaurant een filmzaal n stiltecentrum en natuurlijk een souvenierswinkel.
voldaan hebben we ons door de bus terug laten brengen.
s,avonds een dinner laps eten.zuurkool met rendiervlees zalige aardappelen en een saus heerlijk.
zo dit was het weer tot het volgende verslag. wij zitten nu in alta morgen vertrekken we naar skiboth
grotjes wijna en eef
stuur wat foto,s later op .

• 07 Juni 2012 - 19:50

Joke Mulder:

Hallo Wijna en Eef,
    Ja, dat lijkt me een zeer intense ervaring zeg, fantastisch!
    Wij hebben vandaag over het strand gewandeld, ook leuk maar simpeler (ha, ha).
    doei, geniet er maar van hoor,
    vele groetjes Joke

• 07 Juni 2012 - 19:54

Oeht:

Ha die Wijna en eef,
    Leuk zeg daar op de top van de wereld, zeker als je gaat lijken op de teletubbies.
    Is je fototoestel bevroren? , maar dat zal binnenkort wel weer ontdooid zijn.
    Wel leuk dat we jullie zo kunnen volgen.
    Hier is het wat het weer betreft net een jojo , ook een hele ervaring.
    He geniet er nog van en laat dat stukje ijs als souvenir maar daar.
    Veel plezier.

• 07 Juni 2012 - 20:06

Janny Milius:

Hoi, wat een ervaring! Op de foto's ziet het er allemaal indrukwekkend uit hoor. Hebben jullie nog iets van de Venusovergang (rare uitdrukking trouwens) meegekregen. Verder ook hier alles goed, alleen heel vaak slecht weer, nog steeds geen zomer.

liefs gj j en m

• 08 Juni 2012 - 11:39

Marion En Kaz:

en ik dacht nog wel zomerkleding in te pakken, zal de skijas maar meenemen denk ik :-)

• 09 Juni 2012 - 07:06

Marijke En Wim:

We hebben weer genoten van jullie verslag.
    groetjes van Wim en Marijke