laatstedag in Lapland - Reisverslag uit Inari, Finland van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu laatstedag in Lapland - Reisverslag uit Inari, Finland van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu

laatstedag in Lapland

Door: wijna en eef

Blijf op de hoogte en volg wijna en eef

03 Juni 2012 | Finland, Inari

hallo allemaal

wij hebben vandaag zondag ,prachtig weer.
morgen vertrekken we naar de noordkaap.
maar eerst het verslag.
1 mei;bij het plaatsje Sodanklijla bezoeken we een bijzonder oud kerkje uit 1689
ons was gezegd een zaklantaarn mee te nemen.want onder de vloer ,als je door de naden heen schijnt kun je een kleine mummie zien liggen ,dit was het zoontje van de dominee,2 weken oud.Je krijgt de mensen wel op de knieen,
het kerkje is van ongeverfd hout opgetrokken. binnen ook ,het eenvoudige altaar en de preekstoel zijn van ruwe planken gebouwd.
ik heb nog nooit zo,n mooie door eenvoud kerk gezien.

als we later door rijden wordt er door tegenliggers geseind,
politie controle !
nee er lopen drie prachtige rendieren op de snelweg,een loopt zo voor onze auto,alsof de weg van hem is.
we moeten nog 150km.rijden dus moeten we heel alert blijven,ze lopen in groepen of alleen en dat is link want je weet niet of er nog meer komen.en een deuk heb je zo.er waren er erg veel kan geen rendier meer zien.ha ha
we komen ook langs een goudzoekers dorp.toch maar even een bezoek brengen aan het museum en een wandelingetje door het dorp maken.we mochten ook goud zoeken met een grote pan in een ijskoude rivier,hebben we maar niet gedaan,ondanks de hoge goudprijs.

2 juni
we gaan met de groep op bezoek bij een lappenfam. zij hebben een rendierenfarm.
we worden heel hartelijk ontvangen en gaan mee naar de kraal daar komen de dieren al aangerend,mmm lekkers,ze zijn niet schuw en mens en dier loopt door elkaar.en ze krijgen wat lekkers,feest voor ze. de farm zoals wij ze kennen bestaat hier niet. de dieren lopen van mei tot aug los ,vandaar dat je ze overal tegen komt zelfs op de camping en op het schoolplein.
in aug. jagen de lappenboeren alle rendieren op naar een grote kraal waar honderden inkunnen en daar worden ze gesorteerd(ze hebben oormerken) en gaan met de eigenaar mee naar de farm waar ze overwinteren.

de vrouw des huizes neemt ons mee naar het oude huis een soort gertent maar dan van hout en verteld van het harde leven van de samen (zo noemen ze de lappen)
na de thee mogen we met de heer des huizes lasso gaan werpeneerst les en dan ..... ja hoor mis nog een keer weer mis ik wordt nooit een lappenvrouwtje .

s,middags nog een prachtig openlucht museum bezocht.
zo dit was het even weer .wij gaan 4 juni weer reizen dan op naar de noordkaap hopelijk blijt het weer zich zo houden
groetjes wijna en eef

• 03 Juni 2012 - 17:09

Mieke En Herman:

wat maken jullie toch allemaal mee.jaja je zou er jaloers op worden. nee hoor het heerlijk om jullie verslagen te lezen. geniet maar lekker. goeie reis verder grt uit baarle

• 03 Juni 2012 - 17:33

Oeht:

Een stelletje gluurders in een optocht , waarom op de knieen voor een dominee's zoon?en dan nog een kouwe ook .
    Nou wel spannend hoor allemaal , vooral die rendieren op de weg lijkt me goed gevaarlijk , Gelukkig is Eef een beetje hardhorend anders zou ie het nu in ieder geval wel zijn. Maar blijf wel mailen dat is gezellig en we kunnen precies volgen wat jullie aan het doen zijn
    Lukt het nu een beetje met de foto's? Nou Wijna en Eef geniet lekker en op naar het hoge noorden.

• 03 Juni 2012 - 17:49

Joke Mulder:

Ja een heel andere cultuur dan bij ons hé, leuk hoor om mee te maken, doei, veel plezier en geniet ervan, vele groetjes Joke

• 04 Juni 2012 - 07:11

Marijke:

Hoi Wijna en Eef,
    Leuk weer van jullie te horen en vooral die foto's. wat een beesten en dat ze zo tam zijn is bijzonder.
    Wij hebben dagen mooi weer gehad maar gisteren was het net zo koud als met de kerstdagen.Geen zon en regen ongezellig . Maar morgen moet er weer een zonnetje bijkomen en gaan de temperaturen weer langzaam om hoog ( voorspellen ze ) Nou mensen geniet ze maar weer gr.v.Wim en Marijke

• 04 Juni 2012 - 07:18

Jan En Elly:

Fijn, om je verslagen te lezen en de foto's erbij lukt nu ook.
    Wij beleven de reis ook weer opnieuw, want we hebben ons eigen verslag ook erbij genomen.
    Het gaat nog veel mooier worden!
    Geniet ervan!
    Wij zijn vorige week 1 week op een instuif bij de SKC in Roggel geweest. Prachtig weer en veel gefietst en gezwommen.
    Zaterdag vertrekken wij voor 3 weken naar de Loiret in Frankrijk.
    Wij blijven uitkijken naar jullie verslagen.
    Goede reis!!!!

• 04 Juni 2012 - 14:16

Marion En Kaz:

Eten jullie nou ook rendieren vlees...lijkt me wel een beetje taai anders als ik ze zo zie :-)

• 07 Juni 2012 - 09:12

Jacq En Rich:

Jee, wel prachtig hoor die elanden zo vlakbij. En ook toch wel op je hoede zijn!
    Een geweldige ervaring erbij. Een goede doorreis naar de Noordkaap. Wij blijven jullie volgen....

• 12 Juni 2012 - 17:52

Linda Van Gijzen:

Fantastisch wat jullie allemaal meemaken!Ook dit weer een reis om niet te vergeten.Hier alles oké, alleen is helaas onze zonnewijzer gestolen!Zomaar afgebroken..ik heb er buikpijn van gehad.Schandalig wat ze doen als het een bouwterrein is.Of het een emotionele waarde heeft, is niet van belang.De verbouwing verloopt voorspoedig en wordt prachtig!Dick heeft je naar mij doorgestuurd, dus kan ik nu reageren op jullie geweldige verhalen.Fijne voortzetting en tot horens,liefs van ons