achtmaanden op toer - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu achtmaanden op toer - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu

achtmaanden op toer

Door: wijna

Blijf op de hoogte en volg wijna en eef

12 December 2012 | Verenigde Staten, New Orleans

van 6 dec tot 10dec warm weer 28gr.

wij zijn in de bekendste wijk van new orleans.
veel oude huizen met smeedijzeren balkons in wit of blauw geverfd.
ons hotel ligt midden in het French quarter.

we wandelen eerst langs de rivier de mississippi en zien de natchez stoomboot een van de allerlaatste raderboot vroeger waren hier zo,n 30 stoomboten ,nu nog maar 1 en alleen voor de toerist.

het is druk veel bandjes staan op de boulevard en spelen dixiland,blues en jazz heel gezellig.
we komen bij de kathedraal en we hebben geluk er wordt een gratis concert gegeven.
een grote band speelde kerstliederen,in een andere stijl dan wij kennen
eerst in de blues dan jazz dan weer dixiland geweldig ,dat klinkt.

we willen koffie,er is een goeie tent "cafe du monde" er staat wel een rij van 50meter alle tafeltjes zijn bezet.dus even wachtten,je drinkt hier cafe au lait met vierkante beignets met heel veel poedersuiker.zowel de koffie is subliem maar de beignets zijn over heerlijk
ze smaken een beetje naar goeie olliebollen.
de diensters zitten onder de poedersuiker en op het terras ligt ook het nodige.en natuurlijk weer een band,een sfeertje geweldig.

de stad swingt van de muziek.

eef zou iedere band een dollar willen geven,maar dan kan die hier bij gaan oberen.
zaterdagavond is het hier het hoogte punt van het santa claus festival in de bourbonstreet kan je over de koppen lopen,hier zijn ze verkleed als kerstman of vrouw ,er zijn er bij die ook maskers ,veren,en boa,s om hebben het lijkt wel carnaval zo uitbundig.elk cafe heeft zijn eigen live band,het is warm 24gr (s,avonds) dus alle ramen en deuren staan open een kabaal,niet te geloven.dan tussendoor de straatbands .
vanaf de balcons gooien ze kralen kettingen naar beneden,ik heb 7 stuks opgevangen en die hang je om je nek roept naar boven hollyday christmis dat betekent veel geluk. werd erg laat !!

de volgende morgen gaan we met de veerboot over de mississippi,
deze brengt ons naar blaine kerns mardi gras world, in het plaatsje algiers.daar zijn loodsen waar enorme praalwagens voor het mardi gras festival tentoongesteld staan.
het carnaval in new orleans wordt "mardi gras genoemd.
en wordt uitbundig gevierd vooral de avond voor as woensdag.

het wordt tijd om even rustig aan te doen,we gaan naar het garden district we nemen de st.charles avenue street car ,dit is kenmerkend voor new orleans ,eigenlijk een oude tram net zoals in san francisco)
en rijden 10,5 kilometer mee naar het eindpunt.
daar is het oudste kerkhof (cemetery 1 ) van de stad, in 1789 gesticht.
deze locatie is uniek de rijen mausolea rijkelijk versierd, de een nog groter dan de ander .
we rijden weer 10.5 km terug, het kostte ons 40 dollar cent. (neem het openbaar vervoer)

het is zondag en we gaan een gospel dienst meemaken.
nou dat hebben we geweten.
de koorleden bestonden uit 4 dikke ,dikke negerinnen, 4 grote negers een vr,dominee en 4 orkestleden .
de koorleden hadden witte lange kleden aan de dominee was in het rood.
het orkest begint rustig te spelen en dan komt de dominee in actie, ze begint te klappen iedereen in de kerk klapt mee het ritme wordt steeds sneller ,ze zingen en klappen, en ja hoor geef hem van yes.
een jonge vrouw voor ons was aardig in trance de tranen stroomde over haar wangen,volgens mij was de helft van de kerk in trance
en het ritme werd maar opgevoerd het denderde in de kerk en ja de wave, de armen omhoog en maar zingen en zwaaien.
ik dacht nog ,nog even dan gaan we de polonaise lopen,en ineens rust de koorleden en dominee komen van het altaar en lopen langs de banken de kerk uit, roepend god is love.en holyday christmis.wij krijgen ook een hand en lopen verdoofd en verdwaasd de kerk uit.
dit was echt helemaal te gek.

als ik nog eens naar amerika ga is het wel naar new orleans , we hebben daar zo genoten.
we hebben wel een leuk vooruitzicht in mei komen wij er weer, dan zijn de kinderen er ook.

ben weer aan het eind van ons verslag als jullie deze mail krijgen zitten we in atlanta
hartelijke groetjes van eef en mij

• 12 December 2012 - 08:22

Jeannine:

Heeeerlijk !!!!!!!!!!!

• 12 December 2012 - 12:08

Oeht:

Ha die Wijna en Eef
    Allereerst nog gefeliciteerd met jullie trouwdag gisteren (11-12), door dat tijdsverschil kan ik nog net op tijd Zijn.
    Veel plezier in den vreemde en natuurlijk nog vele jaren met elkaar

• 12 December 2012 - 17:30

Marion:

Lijkt me een geweldige stad, we krijgen er helemaal zin in om in mei ernaar toe te gaan, hopelijk is er dan ook iets te vieren...!!!

• 13 December 2012 - 12:17

Ina Schaaf:

Man, man.wat genieten jullie. wij zijn in Benidorm .Het is niet zo warm als vorig jaar, maar nog altijd bete4r dan in Nederland.
    Prettige kerstdagen en vooral een gezond 2013