acht maanden op toer - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu acht maanden op toer - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu

acht maanden op toer

Door: wijna

Blijf op de hoogte en volg wijna en eef

08 November 2012 | Nederland, Amsterdam

hallo hallo

zat.3nov 24gr.
een mooie dag om 10 uur al 17gr.
wij gaan china town in.het is een hele klim we dachten dat lopen wij wel even.
zoals jullie weten is de stad op heuvels gebouwd,nou neem van mij aan het zijn bergen,het klimmen dat gaat nog,maar bergafwaarts vreselijk.

is iemand wel eens in de lombartstreet geweest!
deze street is bekend als de bochtigste straat ter wereld ,met een helling van 27graden.was deze straat te stijl voor auto,s rond 1920 hebben ze in de buurt van de top 8 bochten aangelegd.het is een leuk gezicht de auto,s naar beneden te zien rijden,een kunst op zich.dan wij, je liep echt scheef.

we wandelen naar Fishermans warf,zeer bekend om zijn vele Italiaanse visrestaurants.
daar de beroemde (nooit van gehoord) dungenesskrab gegeten (en ik houd niet van krab) maar eerlijk,hij was heerlijk.
we gaan naar de pier 39 waar de zeehonden liggen,je hoort ze al blaffen,ze liggen te zonnen op een van de vele pontons in de haven,vandaag was er ruzie ze duwden elkaar van het ponton en krijsten en blaften als ze er weer opsprongen, tot ongenoegen van de anderen.
ze sprongen boven opelkaar,dat was lachen.
ja het is natuurlijk niet leuk als je heerlijk ligt te zonnen.

zondag 4 nov 21gr
we gaan om 9 uur naar de grace kathedraal er was een dienst en een bijzondere,er werden z,on 10 kinderen gedoopt in de leeftijd van 0 tot 10 jaar,er was een koor en veel zang er waren veel mensen en kinderen alles liep doorelkaar en de kinderen hoefde niet stil te zijn.het was van een baptisten gemeenschap,heel bijzonder.
als we de kerk verlaten staan we vlakbij de beroemde kabeltram we rijden mee tot op de top,daar is het cable car museum.natuurlijk bezocht ,geweldig.
de trams worden s,nachts daar gestald.
het museum dient als garage en centrale voor het kabelsysteem.
de motoren en raderen die de pijpen en remschijven onder de straten van de stad trekken liggen daar verankerd,vanaf de tussen verdieping kan je afdalen en onder de straat de raderen bekijken
omdat het weer zo mooi is besluiten we een boot tocht naar de golden gate brug te maken.zo zien we hem vanaf het water,zeer indrukwekkend.

maandag 5 nov 25gr
het is behoorlijk warm maar beter zo, dan kou.vandaag gaan we naar alcatras om 12 uur begint de excursie we varen naar het eiland.
daar bekijken we eerst een film en dan op naar het cellencomplex
vreselijk.
de zeer zware misdadigers waaronder de bekende ,al capone,brachten tussen de 16 en 23 uur p.d. alleen in een kale cel door met niet meer dan een bed en toilet.veel cellen hadden de afmeting van 1,5 mtr bij 2,7mtr,vluchten was onmogelijk .
ik vond het onmenselijk,maar straf moesten ze hebben maar niet zo.
vond het zeer indrukwekkend.

dinsdag 6 nov.25gr.
vandaag een cultureledag.we bezoeken het san francisco museum of modern art,zijn 3 uur binnen geweest een prachtige collectie.
aan de overkant is het yerba buena center for te art,ook een groot centrum voor conferenties .een joods museum ,art theater enz groots alleen al de gebouwen zijn een bezoek waard.
s,middags de bus gepakt en naar het golden gate park gegaan dit ligt even buiten de stad.we wilde de japanse tuin bezoeken maar vond de entree te duur,ernaast lag het young museum met een prachtige beeldentuin.

woensdag 7 nov. en ja hoor weersverandering bewolkt en koud.
wij gaan weer vroeg op pad om 9 uur zijn we alweer in het park.de japanse tuin is vandaag free tot 10uur (wij blijven nederlanders) de tuin is een lust voor het oog. zo mooi hebben wij het in japan niet gezien.
om tien uur moesten wij er uit.aan de overkant ligt het California academi of sceines,dat is een bezoek meer dan waard.er is een planetarium,aquarium een regenwoud (nagebouwd) het aquarium heeft 8000 verschillende zeevissen (een witte haai de grootste octopus) een witte krokodil.te veel om optenoemen
twee prachtige films bekeken in een woord een geweldige belevenis.

en ja morgen vertrekken wij uit san francisco.we gaan nu verder met onze gehuurde auto.
gaan eerst op bezoek bij een vriendin die al jaren in sunny vale woont.

vanavond hebben we afscheid genomen van het oude kabeltrammetje
hebben we zeer passend gedaan .van beneden af tot aan fishermans warf en gelijk weer terug op het achterbalcon.leuk de stad was verlicht .

wij hebben hier niets maar dan ook niets gemerkt van de verkiezingen in de hele stad geen bord of spandoek,zelfs de uitslag hebben we niet gehoord,hier leeft het niet ,
nou tot mails maar weer,hartelijke groetjes wijna en eef

• 08 November 2012 - 08:12

Jeannine:

Hallo lieve mensen,

Ja geweldig die stad wij hebben Russian Hill 2 x gedaan zo mooi vonden we haar.
    Leuk is dat je veel dingen terug ziet welke we in films heel gewoon vinden, stoom uit de putten, trappen aan de gevels , de typische bouw van huizen, trammetje etc. echt mooi.
    Alcatraz en de Golden Gate zijn indrukwekkend hebben de kids het nog over maar wat is er niet leuk om te bezoeken daar alles toch.
    Krijg zo weer zin om die kant op te gaan geniet er maar lekker van Groetjes en xxxxx.

• 08 November 2012 - 08:30

Oeht:

Jullie zijn er lekker druk mee , ik kan me de zeehonden ook nog goed herinneren , en vooral de hotdogs en grote colabekers die er op die warf waren.
    De rest heb je allemaal goed verwoord en dan komen de herinneringen ook weer boven, nou veel plezier, rij voorzichtig en blijf vertellen. Zo wordt het een heel dagboek.
    Groetjes

• 08 November 2012 - 09:45

Wim:

Hallo lieve mensen,
    Vandaag donderdag temp. 5,6º. Om 0800 brood wezen ophalen voor de voedselbank enz enz......
    Dit even tussendoor. Jullie hebben het heerlijk zie ik en slaan een heleboel boel op. Lijkt me geweldig allemaal.
    Tot mails en groeten,
    wim en marijke

• 08 November 2012 - 16:29

Jan En Elly:

Wat een energie stralen jullie uit en wat een ervaringen doen jullie op. Geweldig!!!
    Dit is de tijd van jullie leven, geniet ervan en blijf ons van die mooie verhalen schrijven, dan kunnen wij ook een beetje mee genieten en herinneringen ophalen.
    Een goede reis door dit prachtige land wensen wij jullie toe

• 09 November 2012 - 09:41

Ina En Jeen:

we genieten van julie verslag en reizen z een beetje mee. liefs

• 09 November 2012 - 14:49

Miel En Henk.:

Wat maken jullie weer veel mee en het is mooi om te lezen hoe jullie oprecht genieten. Veel plezier en rij voorzichtig. Veel liefs.