acht maanden op toer - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu acht maanden op toer - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu

acht maanden op toer

Door: wijna

Blijf op de hoogte en volg wijna en eef

15 Januari 2013 | Colombia, Cartagena

hallo allemaal
panamakanaal,35gr, 9jan.

het is half 6 in de morgen,langzaam komt de zon op .wij zitten aan dek te wachtten dat we de sluizen van het p. kanaal in varen.
de contouren van de sluis zien we al.
vlak naast ons vaart een middel groot containerschip we hebben contact met de bemanning,zwaaien en er worden van beide kanten foto,s gemaakt.
ineens is het licht de zon laat haar zonnenstralen zien.
langzaam vaart ons schip op de sluis af.
aan beide zijde van de sluis staan locomotieven,kabels worden aan het schip vast gemaakt en langzaam trekken de loc,s het schip naar binnen,de sluis loopt vol,deuren openen zich en de loc,s trekken ons verder.
wij kunnen alles goed zien want het containerschip ligt in de sluis naast ons.
hoe primitief en toch zo doelmatig.
er gaan 12.000 schepen per jaar doorheen ,dat betekend dat het een jaar van te voren door de maatschappy geboekt moet worden.
het kanaal is 77km lang -het is eigenlijk net een brede rivier,wel gegraven,waar 2 schepen elkaar kunnen passeren.soms is het zo smal dat er opelkaar gewacht moet worden.
de natuur is aan de wal is ongerept soms wat eilandjes met bossen en veel palmbomen ,lijkt wel een jungle.het verveeld totaal niet.
wij maken het spectakel 3 x mee door de sluizen.
het varen door het kanaal duurde 8.50 uur,en hadden dit niet willen missen.
en daar is de sky line van panamastad te zien ,we varen naar open zee om verder te gaan naar equador.

s,nachts passeren we de evenaar, hebben er niets van gemerkt maar s,morgens lag op de deurmat een certificaat dat we de evenaar over gegaan waren .onze naam stond er op ,dus je moet het wel geloven

equador,manta
in de haven worden scheepruimen vol met tonijn gelost in grote vrachtwagens
manta is een klein stadje dat leeft van de tonijnvisserij het toerisme,vooral van de cruisschepen die aanmeren.
eef en ik nemen een taxi en laten ons voor 24 dollar rond rijden,
we gaan naar monte christi 50km de bergen in.
daar is een museum en er worden originele panama hoeden gemaakt. we zien het hele proces
onze jonge gids spreekt geen engels ,iets wat op spaans lijkt en kan volgens ons niet lezen of schrijven
zat minuten lang op onze kaart te staren zei ja, en reed ergens anders heen dan wij wilde .
maar alles is nieuw voor ons en na wat gezucht, ondergaan we het maar.zien erg veel.

s,middags zitten we op een gezellig pleintje, de pamfluiters doen hun best en de verkopers ook
wij zitten aan een grote houten tafel te mailen ,om ons heen zit de bevolking te eten en nieuwsgierig naar ons te kijken het is een aparte sfeer.het zijn eigenlijk van oorsprong de oud inka,s.
om vier uur is het weer tijd om naar de boot te gaan.
tot de volgende mail. wijna en eef

• 15 Januari 2013 - 18:00

Oeht:

Ja dat panama kanaal een bijzondere belevenis , vond ik ook , en al zoveel jaren oud , Vroeger waren ze toch ook heel knap .
    We volgen jullie op de PC dus we weten precies waar jullie schip uithangt.
    Nou hier is vandaag bijna 20 centimeter sneeuw gevallen dus meer dan 1000 km file en de trams in Den Haag rijden ook niet.
    Gewoon een rommeltje dus, er zijn op dit moment 1100 mensen aan het sneeuwballen gooien in Breda , ( na een oproep via face book) , kunnen die Brabanders eindelijk wat afkoelen.
    He Wijna en Eef
    Een fijne reis verder en de groetjes.