vertrek naar de lofoten - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu vertrek naar de lofoten - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu

vertrek naar de lofoten

Door: wijna en eef

Blijf op de hoogte en volg wijna en eef

16 Juni 2012 | Noorwegen, Oslo

hallo hallo

Lofoten is een eilandengroep voor de noorse kust.
door de warme golfstroom is de temp.van de lofoten altijd hoger dan die van andere plaatsen op de zelfde hoogte
Er gaan elke dag honderden scheepjes uit om te vissen (kabeljauw en haring)
--------------
dit heb ik uit een boekje;
hoe belangrijk de visserij is ,wordt duidelijk als je hoort dat er een feest wordt gevierd op een zaterdag in maart dat "de dag van de kabeljauw"heet
het tweede is "grote drankdag"op 25 maart, die waarschijnlijk is tegen de strenge drankbestrijding van de regering.en die dag is het de gewoonste zaak van de wereld dat je dronken bent
---------
als je een glas wijn hier besteld bij je eten bedenk je, je wel, een glas kost 7.50 euro en niet eens vol.
wij komen niets te kort hoor.
onder de bank van de caravan ligt genoeg wijn om iedereen plat te krijgen.
wij zijn niet aangehouden aan de grens,anders zaten wij nu op een andere plaats,met water,en spinnen op brood.

--------------
onderweg hebben we het hurtigrute museum aangedaan.
voor de duidelijkheid;hurtigrute was voorheen een postboot die ook (tegen betaling) passagiers meenam.
ander vervoer was er niet. hurtigrute betekend "haastige"route. nu is het een toeristische aangelegenheid.het is een cruisse boot geworden, die langs de fjorden vaart.
---------------
15 juni
om negen uur staat de bus voor ons klaar ,we maken een tocht over de Lofoten.
we bezoeken een vikingmuseum.heel erg interessant.
een soort woonboerderij 83meter lang en 9 meter breed,bevat 3 grote gedeeltes.
1, waar de hoofdman met zijn gezin woont
2,een deel waar feesten werden gegeven
3,waar de beesten en de slaven inwoonde
het geheel was helemaal in de orspronkelijke staat ingericht.
------------------
hierna rijden we naar Henningsvaer op een van de kleine eilanden.
ze worden "het venetie van de lofoten "genoemd.
vroeger werd er veel kabeljauw gevangen ,nu haast niets meer.
---------------------
de lofoten is de beste plek ter wereld voor het produceren van gedroogde vis (stokvis)
er zijn hier tot half juni totaal geen vliegen of ander ongedierte.
de vis wordt rond 15 juni van de rekken gehaald en gesorteerd.deze stokvis wordt geexporteerd naar dertig landen.
geen wonder dat de eilandbewoners wijzen
naar de vis op de droogrekken en zeggen;hier hangen onze bankbiljetten.
dit vertelde onze nederlandse bus -chauffeur die 1,5 jaar geleden met zijn vrouw hier is komen wonen,zij werkt in het museum.
-----------
na een noorse warme luch,natuurlijk vissoep en een stoofpotje van stokvis, heeeeeeeeeerlijk. lopen we door het gezellige plaatsje.oude vissers huisjes het doet idyllisch aan, maar de werkelijkheid is hard ze moeten hard werken ,er is maar 4,5 maand dat het licht is dag en nacht ,de rest van het jaar is het donker dag en nacht ,koud koud en koud.
nou ik stop ermee het is alweer half twaalf ,je vergeet de tijd doordat het licht is .groetjes en tot de volgende mail
wijna en eef

• 17 Juni 2012 - 04:43

Oeht:

Goh , dat er in een bi=oekje staat dat jullie dranksmokkelaars zijn .
    dejavu /??

Groetjes

• 17 Juni 2012 - 08:52

Miel & Henk.:

Wat een mooi verhaal weer, we begrijpen nu ook hoe jullie de reis financieren, illegale drankverkoop!
    Goede reis verder en geniet er van.
    Lieve groeten van Miel en Henk.

• 17 Juni 2012 - 08:57

Herman En Mieke:

jij kan een boek gaan schrijven hoor je heb talent .wat een prachtige verhalen.
    net terug van rode kruis moest ik er even voor gaan zitten. geniet er echt van.
    lieve groeten uit baarle

• 19 Juni 2012 - 08:50

Jacq En Rich:

Het is duidelijk een andere wereld. We genieten steeds weer van de verhalen.
    Groetjes