van zweden naar finland - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu van zweden naar finland - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu

van zweden naar finland

Door: wijna en eef

Blijf op de hoogte en volg wijna en eef

31 Mei 2012 | Finland, Rovaniemi

hallo allemaal
we zijn nu in finland.
maar eerst nog een verslag van zweden.
29mei;we maken een dagtocht naar de oude stad lulea(gammelsstads kyrkestad) betekend oude kerkstad.
het is nog helemaal intact.in 1996 is het op de unesco werelderfgoed lijst geplaatst.de middeleeuwse witte toren ,torent uit boven een groep van +minus 400 kleine rode huisjes-kerkgangers uit de afgelegen dorpen konden daar overnachtten er was ook een schuur waar de paarden gestald werden.
de huisjes hebben 1 kamer en daar zat alles in kachel,stapelbedden ,tafel en stoelen,hier werd niets voor betaald.

30 mei;wij zijn in finland aangekomen.de taal is vreselijk er is geen touw aan vast te knopen.hebben een mooie camping aan de rivier.eigenlijk zitten we in finslapland.
enkele lappen en kleine lapjes gezien.
we zijn met de hele groep naar de zon haast ondergang gaan kijken om 24uur was het nog hartstikke licht .dan een kleine lichte schemering en ja hoor daar kwam de zon weer het was toen 1uur.
dat moet gevierd worden om half 2 een speciaal drankje en lekkere hapjes en veel gelach hebben we de nieuwe dag ingeluid.
om 2 uur tijd om naar de caravan terug te gaan het is nog een half uur rijden, want we stonden op het hoogste punt van de stad.
31 mei;eerst uitgeslapen.om half 11 gaan we naar het spektakel?
santa claus
maar eerst de poolcirkel(.arctic circle)
de poolcirkel (napapiiri in het fins)wordt aangegeven met een streep over de grond en de graden noorderlengte
we hebben natuurlijk heen en weer gesprongen,grapje,
en dan op naar het sante claus hous.natuurlijk houdt hij hier zitting.
het is alleen maar om een mythe in stand te houden,het dorpje heet joulupukin en hij wordt joulupukki genoemd.
je betreed het huis over een loop brugje in het half duister er ligt overal (nep) ijs en het kraakt onder je voeten.er staan overal kado,tjes langs de route en natuurlijk zijn slee dan een deur...... spannend hoor ,je mag zomaar niet naar binnen.er komt een soort hulp kerstman of vrouw jou halen.en ja hoor daar zit hij dan hij geeft je een hand en lacht uitbundig,zoals een kerstman betaamd. wij waren met een man of 10 van onze groep.natuurlijk werd er een foto gemaakt,commercie, de kerstman vroeg waar of we vandaan kwamen,uit nederland ? kennen jullie mijn concurent !ja ?en daar begint hij in onvervalst nederlands sinterklaas kapoentje te zingen .we hebben vreselijk gelachen het was echt koddig.na een kwartiertje kon je weer gaan.het is een leuke belevenis.
we gaan nu bbq met de groep dus tot mails .ik wordt geroepen .foto, komen wat later

• 31 Mei 2012 - 17:07

Oeht:

Ha die Wijna en Eef
    Zo te zien hebben jullie het naar de zin
    Proberen jullie me nu voor het Lapje te houden( deze uitdrukking komt vast uit Lapland) , want Noorder lengte moet vast Noorderbreedte zijn , Maar alla jullie hebben natuurlijk niet gevaren.
    Nou we lezen hier alles goed na , dat blijkt wel.
    Nog veel plezier en hopelijk zien jullie nog veel mooie dingen waarover jullie ons kunnen verhalen.
    Veel plezier en de groten uit op dit moment natte Westland

• 31 Mei 2012 - 18:13

Joke Mulder:

Hallo Wijna en Eef, ik zie nu pas dat ik mijn naam in moet vullen (ha, ha).
    Leuk die kerstman zeg en de Poolcirkel, dat licht en alles is natuurlijk helemaal geweldig.
    doei, vele groetjes Joke

• 31 Mei 2012 - 18:34

Miel,:

Wat jullie allemaal meemaken! Je zou bijna weer in de Kerstman gaan geloven maar een ontmoeting met hem in de maand mei brengt mij toch weer aan het twijfelen. Dan ook nog sinterklaasliedje zingen, nee toch maar niet.
    Geniet verder van de reis en... misschien bestaan sprookjes toch!

• 31 Mei 2012 - 20:14

Marion En Kaz:

wij wachten met smacht naar de kerstkadootjes... :-)

• 03 Juni 2012 - 10:10

Anja En Arie:

Eindelijk een berichtje terug,wat een andere maar zeker ook mooie reis,compleet anders dan op de camping in Benidorm,wij missen het wel,regen vandaag maar jullie zitten ook een beetje in dezelfde temperaturen.Nogmaals leuk om jullie zo te volgen,veel reisplezier nog.

Lieve groeten uit Etten-Leur