eiland hoppen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu eiland hoppen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu

eiland hoppen

Door: wijna en eef

Blijf op de hoogte en volg wijna en eef

17 Juni 2012 | Noorwegen, Oslo

hallo hallo

16 juni
we gaan samen de stad Svolvaer in .dit is de hoofdstad van de lofoten er wonen 4.200 mensen.
het is een gezellige plaats met aan de haven, restaurants. er is veel drukte met boten en bootjes,het weer is uitzonderlijk mooi 20gr.geen wind ,de terrassen zitten dan ook vol.
Op de camping is het ook druk,gelukkig hebben wij een mooie plaats,we staan aan het eind van een fjord tussen de bergen met op de toppen nog sneeuw,dat weerspiegeld in het water.
---------------------
17 juni;
eef en ik gaan op pad. een omweg vanaf de E10 leidt ons naar een vissers dorp,Eggum, het strand ligt bedekt met giga rotsblokken, die van de berg zijn gerold.
4km buiten het dorp staat een beeldhouwwerk .een hoofd van natuurlijke grootte,als je eromheen loopt verandert de vorm ,het sculptuur staat tussen een bergketen en de zee,ik vond het een magische plek.vooral toen de bewolking op kwam zetten.

-----------------------
we komen wat schapen tegen,de villsau ,in de jaren 50 waren ze bijna uitgestorven,nu zijn er 20.000 .
ze zijn het hele jaar buiten en verblijven op de eilandjes.ze eten gras,heide en zeewier waardoor het vlees erg lekker is en zonder vet.
de wol is van hoge kwaliteit.de schapen zijn kleiner dan onze schapen.na een jaar worden ze geselecteerd en geslacht.de rest mag nog een jaartje mee.Dit vertelde een noor aan ons (hij was niet blond)
----------------
we voelen ons alleen op de wereld,zo tussen een bergketen en het fjord.
we horen alleen het ruisen van de wind en het klotsen van het water,verder een geweldige stilte. en af en toe een schreeuw van een meeuw.
----------------
we gaan weer door, de weg is smal auto,s kunnen elkaar niet passeren,wel zijn er enkele uitwijk mogelijkheden gemaakt.kom je een auto tegen en er is geen uitwijk zal een van de twee toch achteruit moeten,dan een slagboom daar hangt een busje bij ,tol s.v.p. 20kr, geen mens in de buurt.wij betalen netjes en doen zelf de slagboom omhoog ,daar gaan we weer
na een prachtige rit terug naar de camping . het is gaan regenen en het ziet er niet naar uit dat het vandaag nog droog wordt.

morgen weer vroeg vertrekken,onze reis gaat naar Fauske,we verlaten de lofoten.
we gaan weer met een pont over,hopelijk gaat het deze keer beter.zou toch leuk zijn als we in een keer mee kunnen.
ik probeer nog wat foto,s mee te sturen van de vis rekken en het sculptuur.gisteren ging het moeizaam.
-------------------
en vanavond voetbal kijken,eef dan,
jullie ook allemaal veel kijk plezier hopelijk wint nederland eens.
tot de volgende mail.
wijna en eef

• 18 Juni 2012 - 07:33

Joke Mulder:

Hallo luitjes, wat een pracht foto van de fjord zeg! ja, het daar heel rustig hé, Theo en ik hebben dat vorig jaar ook gezien en gehoord.
    Gisteren hebben we een gezellige vaderdag gehad, ik had voor Theo een "mooi" cadeau zei ik (we doen niet aan cadeautjes hoor!) maar dit was heel speciaal ,we konden op de Floriade voroge week allemaal een gratis sleutelhanger met foto krijgen, (ik was met vrouwengilde) en hebben dat natuurlijk gedaan, maar aan het eind waren er natuurlijk "tig" fotos te koop! Enfin ondanks de regen stond ik er toch nog goed op dacht ik zelf (ha, ha) en wilde een geintje uithalen, want ik had toch van die bars kijkende foto's op Schiphol laatst! Nu het was weer lachen natuurlijk en..............we hadden de hele dag zon, kon niet stuk, doei veel plezier en vele groetjes Joke

• 18 Juni 2012 - 10:03

Lien Braaf:

lieve wijna en eef, wat fijn dat jullie zo enorm genieten.
    ik heb nu ook vakantie, 2 weken en ben gewoon heerlijk in giethoorn.

veel liefs.

• 18 Juni 2012 - 12:02

Jeannette:

Geweldig,wat een bijzondere reis, wij genieten van jullie reisverslagen en de foto's!!
    Je kunt je het niet voorstellen, 4 maanden dag en nacht licht en de rest van het jaar somber, daar moet je wel tegen kunnen. Maar in ieder geval zijn jullie daar in de mooiste maanden van het jaar.
    Geniet er nog maar van, want het einde van de reis is in zicht denk ik
    Heel veel groeten, Stef en jeannette.

• 18 Juni 2012 - 20:25

Oeht:

Zal het meuren daar zeg, met die Vis, vandaar dat Nederland niet heeft gewonnen.
    Leuk dat Lien ook reageert , toch weer familie.
    IK heb nog wat Genealogie stukken voor haar.

• 26 Oktober 2013 - 15:15

Boe: