nog een keer lofoten - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu nog een keer lofoten - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu

nog een keer lofoten

Door: wijna en eef

Blijf op de hoogte en volg wijna en eef

17 Juni 2012 | Noorwegen, Oslo

hallo hallo
Lofoten is een eilandengroep voor de noorse kust.
door de warme golfstroom is de temp.van de lofoten altijd hoger dan die van andere plaatsen op de zelfde hoogte
Er gaan elke dag honderden scheepjes uit om te vissen (kabeljauw en haring)
--------------
dit heb ik uit een boekje;
hoe belangrijk de visserij is ,wordt duidelijk als je hoort dat er een feest wordt gevierd op een zaterdag in maart dat "de dag van de kabeljauw"heet
het tweede is "grote drankdag"op 25 maart, die waarschijnlijk is tegen de strenge drankbestrijding van de regering.en die dag is het de gewoonste zaak van de wereld dat je dronken bent
---------
als je een glas wijn hier besteld bij je eten bedenk je, je wel, een glas kost 7.50 euro en niet eens vol.
wij komen niets te kort hoor.
onder de bank van de caravan ligt genoeg wijn om iedereen plat te krijgen.
wij zijn niet aangehouden aan de grens,anders zaten wij nu op een andere plaats,met water,en spinnen op brood.

--------------
onderweg hebben we het hurtigrute museum aangedaan.