we gaan verder - Reisverslag uit Hudiksvall, Zweden van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu we gaan verder - Reisverslag uit Hudiksvall, Zweden van wijna en eef brink - WaarBenJij.nu

we gaan verder

Door: wijna en eef

Blijf op de hoogte en volg wijna en eef

28 Mei 2012 | Zweden, Hudiksvall

lieve allemaal 28mei.
onderweg naar hudiksvall doen we de stad Uppsala aan.we bezoeken de dom ,tot onze grote verbazing zagen we dat Dag Hammarskjold hier begraven is .wie kent hem niet,de secretaris generaal van de VN ,in 1961 omgekomen!!!!
er is ook een zeer oude universiteit en een imposant slot.
we picnicken aan het Tonebromeer het weer is geweldig 26gr.
dan bereiken we Hudiksvall,
zoals veel plaatjes aan de kust is dit ook een oud vissersdorp,het op een na oudste van noord zweden,het kreeg in 1582 stadsrechten. met al die houten huizen waren er natuurlijk veel branden.alleen de kerk uit 1672 met barokke toren en bij de haven bleef de visserwijk met zijn oude houten huizen bespaard
24mei;trekken we op naar de stad Umea aan de Botnische golf ,vandaag 355km rijden.wij rijden door een prachtig gebied de Zweedse Hoga kusten met beboste heuvels ,kalme wateren en baaien
we passeren de Hogakustenbronbrug,sinds 1997 bespaart de 1800meter lange brug,die is opgehangen aan 180 meter hoge masten de reizger 13km lange omweg door de vallei,we drinken koffie aan het eind van de brug en genieten van het prachtige uitzicht.
25mei; vandaag een busexcursie naar het achterland er wordt een stuw bezocht en zien welke voorwaarden de overheid heeft gesteld aan de energiebedrijven met name "vattenvalls"ten aanzien van de zalm.er zijn naast de stuw trappen geplaatst, in Juni gaat de zalm paaien en om op de plek te komen zwemmen ze tegen de stroom in en springen ze over de rotsen maar door de stuw kunnen ze niet verder,dus de mens helpt ze een handje door deze trappen ,jammer dat we dit niet meemaken zijn iets te vroeg.

we gaan gezamelijk lunchen in een ward hus (herberg) de ontvangst is erg hartelijk we drinken eerst iets in de gezellige tuin.
binnen wacht ons een heerlijke maaltijd.
het zijn allemaal zweedse gerechten .
alles vers, heerlijk.
na de lunch bezoeken we een elandenfarm
we hebben geluk, 5 dagen geleden zijn er 2 jonkies geboren,leuke beestjes zijn totaal niet schuw.
we kregen uitleg ,waarom een farm!
deze beesten zijn erg kwetsbaar en het vlees lekker ,doelwit voor stropers er wordt ook op ze gejaagt door landeigenaren,en het verkeer .in de farm lopen ze minder gevaar.
het zijn enorme beesten ze worden 2 meter hoog en wegen 900 kilo.ze zijn niet schuw eerder erg nieuwsgierig en lief ,maar als je in de weg staat
lopen ze je zo omver,dat wel

Umea wordt ook de "stad van de berken "genoemd.er zijn in het verleden 3000 berken geplant
we gaan een woonwijk bezoeken waar tussen de huizen,pleinen,overal waar een beetje plek is ,kunst is geplaatst veel grote en kleine sculpturen van bekende kunstenaars.

26mei;zondag en ja we gaan naar de kerk dat heb je als je met een cristelijke vereniging mee gaat.
het was heel bijzonder we gingen met 8 auto,s naar het openlucht museum daar mochten we in een open hooischuur de dienst doen.we hadden allemaal onze stoelen bij ons en koffie. ik kreeg een gezangenboek en heb dapper meegedaan.
de zweden vonden het volgens mij heel gewoon dat daar 28 mensen aan het zingen waren ze reageerde niet.na de dienst dronken we onze eigen koffie en zaten lekker in de zon.na afloop het museum bezocht.en zo was de zondag goed besteed
wij zijn nu in lulea,we staan met onze caravan aan een heel groot meer, prachtig.
dit is de laatse plaats in zweden.overmorgen rijden we naar Finland.

het internetten gaat hier wat moeizaam vandaar deze lange brief.
wij krijgen leuke reacties bedankt daarvoor,zo nu zijn jullie een beetje bij en ik hoop vanuit Finland ook te kunnen mailen,we gaan de kerstman bezoeken zal aan hem vragen of hij een beetje helpt met mailen.
hartelijke groeten van uit het hoge zweden.
wijna en eef

• 29 Mei 2012 - 06:38

Oeht:

Ha die Wijna en Eef
    Wij zijn ook weer terug in het kikkerlandje , prachtige reis gehad , maar dat vertellen we later wel.Leuk reisverslag , vooral dat zingen moet wel heel apart zijn geweest, ik denk dat de mensen stil waren omdat ze nog nooit zo iets gehoord hadden , goed of slecht laat ik maar even in het midden .Er was zeker geen man met een sjerp om ?
    Maar leuk dat je dit reisverhaal schrijft zo blijven we tenminste een beetje op de hoogte hoe hoog jullie al zitten. We kijken weer uit naar het volgende verslag . Het is hier prachtig weer , hoewel de temperatuur weer dalende is .
    Je broer en of zwager

• 29 Mei 2012 - 08:35

Marion En Kaz:

Kaz krijgt de riedel, schoonmoeder die zingt in kerk...straks raakt ze nog bekeerd :-)
    We volgen jullie via Google maps,jullie zijn al aardig hoog in het noorden.
    Veel plezier en een goed woordje doen bij santa Claus voor je schoonzoon he...

• 29 Mei 2012 - 08:53

Els:

weer een heel verslag gelezen wat maken jullie een leuke dingen mee. Hoop dat jullie het allemaal uit elkaar kuinnen onthouden
    Een hele tocht 335 Km en dat door bergen en dalen.Hoop dat je internet hebt in Finland. Ik zal nu de kaart er maar bij gaan nemen de Bosatlas dan kan ik het beter volgen Geniet en tot de volgende keer. Leuk de foto met de elandjes. Els

• 29 Mei 2012 - 09:29

Jacq En Rich:

Het ziet er allemaal imposant uit!
    Het is een indrukwekkende reis, zo te lezen en te zien!
    Wij zien uit naar het volgende verslag.
    Lieve groetjes